Aanwinst Noord Brabants Museum jan31

Bericht delen

Aanwinst Noord Brabants Museum

Op 31 januari vond in het Noordbrabants Museum een bijzondere gebeurtenis plaats. De heer en mevrouw F.G.J. Willekens-Kooloos uit ’s-Hertogenbosch droegen het schitterende werk De Koolroos van Cornelis van Spaendonck (1756-1839) over aan het museum.

Met de verwerving van dit schilderij door de uit Tilburg afkomstige kunstenaar Cornelis van Spaendonck gaat een langgekoesterde wens van het museum in vervulling. De Koolroos is een bijzonder fraai en karakteristiek werk en vormt een waardevolle aanvulling op de collectie bloemschilderkunst van het Noordbrabants Museum.

De verwerving van dit werk vond op bijzondere wijze plaats: voor een deel werd het geschonken door de eigenaren, de heer en mevrouw F.G.J. Willekens-Kooloos. Daarnaast ontving het museum steun van het BankGiro Loterij Aankoopfonds van de Vereniging Rembrandt en het SNS REAAL Fonds.

Cornelis en Gerard van Spaendonck
De kunstenaar Cornelis van Spaendonck bleef lange tijd in de schaduw van zijn tien jaar oudere broer Gerard (1746-1822), die als bloemschilder een grote reputatie verwierf. In 1769 vestigde Gerard zich in Parijs, waar zijn carrière als miniatuur- en botanieschilder al snel een hoge vlucht nam. Waarschijnlijk op Gerards advies ging Cornelis in 1773 in de leer bij Willem Jacob Herreyns (1743-1827) in Mechelen. Daarna volgde hij zijn broer naar Parijs.

Franse rozen
Op het nieuw verworven schilderij zien we een koolroos en een aurikel (een soort sleutelbloem of primula) en een vergeet-mij-nietje liggend op een marmeren blad. De koolroos is in de loop van de zeventiende eeuw gekweekt uit verschillende Franse (Gallica) rozen. De bloem bleef tot het begin van de negentiende eeuw populair, maar werd toen verdrongen door Chinese variëteiten. De drie waterdruppels op de roos zijn haarfijn en bijna tastbaar geschilderd. Daarbij speelt het effect van de marmeren ondergrond een grote rol. Zowel Gerard als Cornelis hebben schilderijen op marmer geschilderd. Marmer als drager heeft een bijzondere werking op de voorstelling: het leidt tot een zeer fijn resultaat met uiterst subtiele en heldere kleurnuances.

Ereplaats
De Koolroos is tot en met 15 mei 2011 te zien in de Aanwinstenhoek op de eerste verdieping van het museum. In de vaste opstelling van het nieuwe museum krijgt het topstuk vanaf eind 2012 een ereplaats!

afb: Cornelis van Spaendonck (Tilburg 1756 – 1839 Parijs), Koolroos, 1790/1800. Olieverf op marmer op paneel, 20,8 x 24,8 cm.